Met diverse ondernemers en managers zitten we periodiek rond de tafel. Dit om de uitgezette strategie te toetsen aan de waan van de dag. Zo kun je inspelen op nieuwe kansen, veranderingen en bedreigingen. Ook dat is marketingstrategie: Flexibel zijn en anders durven denken en doen.
Onze strategieën worden ingezet door kleine en grote organisaties. Bij zeer specialistische vragen schakelen we indien nodig externe specialisten in.
Een strategie dient een doel op korte of op lange termijn: De korte termijndoelstellingen zijn gericht op concrete zaken zoals marketing en sales. De lange termijndoelstellingen op het (ui)tbouwen van een organisatie of merk.
Afhankelijk van de wensen van de klant en de opdracht hanteren wij de volgende werkwijze.
Hierboven trof je een algemene omschrijving van wie wij zijn en wat wij ‘in huis hebben’. Lees hieronder verder voor meer inzicht in onze werkwijze. Hoe gaat een profileringstraject in zijn werk:
Het voortraject bestaat uit het maken van een communicatieprogramma waarin zaken worden onderzocht, benoemd en vastgesteld. Denk aan de:
De invulling van dit programma vormt de basis voor het creëren van steekhoudende ontwerpen en concepten. De ontwikkeling van de in te zetten en meest effectieve middelen is de volgende stap. Deze geldt voor de komende strategische periode van 1-3 jaar. Een en ander wordt aangeboden in een gebundeld en handzaam plan. Hiervandaan gaan we over naar fase 2: Creatie.
Nadat fase 1 is afgerond en alle vragen beantwoord zijn, vangt het creatieve proces aan en gaan we campagneconcepten bedenken en uitingen ontwerpen. In deze fase staan wij open voor gezamenlijke brainstorms maar vinden dit geen must. Dit laatste is ook afhankelijk van de wensen van de klant en de mensen die er werken.
Tijdens de strategische fase is er veel overleg. Een belangrijk onderdeel hierin is het vermogen om goed te kunnen luisteren. Vaak worden basiselementen voor het creatieve proces al in deze fase benoemt. Het is belangrijk dat we de organisatie (lees: de mensen) leren kennen want de mensen vormen de organisatie en het beeld dat wij neer gaan zetten, dient te stroken met de werkelijkheid.
Eén van de grootste complimenten die wij kunnen krijgen bij het presenteren van een concept of ontwerp is: “Waarom hebben we dat zelf niet bedacht?” Dit betekent dat we goed geluisterd hebben. Om dit vervolgens omgezet te hebben in pakkende woorden en beelden. Na de presentatie- en beoordelingsfase gaan we over naar fase drie.
In deze fase worden de diverse middelen gerealiseerd. Ook worden de campagnes uitgezet en events voorbereid. Voor alle fases geldt dat wordt gewerkt met planningen en deadlines. De productie wordt aangevat met het vastleggen en communiceren van de voorwaarden en de inzet van de huisstijl en de vormentaal.
Er wordt altijd gewerkt met correctierondes. Vooral tijdens het productieproces worden klanten met regelmaat bij ons op kantoor uitgenodigd. Dit om gezamenlijk de producties in een zo kort mogelijk tijdsbestek naar een goed einde te brengen. Deze werkwijze bespaart tijd, energie en kosten.